La majoria de joves andorrans esperem ansiosos el dia en què siguem prou grans per treure’ns el carnet de conduir, per a poder moure’ns en cotxe i tenir autonomia. Però, per què anar en cotxe és equivalent a lliure mobilitat? Per què la majoria preferim el cotxe a l’autobús? La resposta és simple: el transport públic andorrà no és de qualitat. Arreu del món, impulsar l’ús de l’autobús, el tram o el metro és de les mesures més famoses per a lluitar contra el canvi climàtic. Llocs com Suïssa, on els hotels ofereixen abonaments de transport gratuïts, o Luxemburg, on el transport públic no té cap cost. Però, com pretenem impulsar l’ús de l’autobús al nostre país, quan el servei no està a l’altura?

Per començar, el preu és massa alt. Tant els bitllets senzills com els abonaments no tenen preus assequibles per a tothom. Qualsevol pensaria que uns preus alts volen dir un servei eficaç. Aquest no és el cas. Viure en una parròquia alta i no disposar d’un cotxe vol dir afegir temps d’esperar a l’autobús cada dia. En temporada baixa, podem més o menys fiar-nos dels horaris informats. Però en temporada alta, agafar el bus es converteix en una loteria. Et pot passar que l’autobús vagi tan ple de gent que directament no pari a la teva parada; o que hi ha tanta gent i tan pocs autobusos que has d’esperar una o dues hores en lloc dels temps d’espera establerts. Algú que depèn del transport públic per anar a treballar, per exemple, no pot permetre’s arribar tard molts dies a l’hivern. Tampoc disposem d’un servei que informi dels horaris en temps real, cosa que encara fa més dificultosa la situació.

A més, els usuaris del transport públic es troben amb conductors que es permeten llibertats com decidir no anar fins al final de la seva ruta establerta, sense justificació aparent.

Com si amb això no n’hi hagués prou, si a més de viure en una parròquia alta com Canillo o Ordino i haver d’esperar massa temps per al bus de línia, depèn de quina sigui la destinació, el bus de línia no hi arriba. Per això, cal dependre dels serveis comunals, que passen amb encara menys freqüència, i a més cobren encara més, ja que els bitllets senzills o els abonaments generals no apliquen per aquestes línies.

En conclusió, tothom afavoreix el cotxe al nostre país perquè l’alternativa no és eficaç, és cara, i difícil d’utilitzar. Per això ens trobem que la majoria dels usuaris del transport públic avui dia, ho són perquè no tenen un altre remei. És imperatiu millorar el nostre transport públic perquè sigui una alternativa real als vehicles privats, i puguem fer un pas endavant per a lluitar contra el canvi climàtic.